Tzv. sudetoněmecký landsmanšaft a jeho požadavky
vůči nám
Prof. PhDr. Jaroslav Valenta, DrSc.
V Mnichově, zejména v sudetoněmeckých kruzích, ale nejen tam, bylo Havlovo
extrémně vstřícné gesto "omluvy za odsun" ovšem vnímáno zcela zřejmě jako projev
slabosti[33] a znamenalo nemalé povzbuzení nadějí na uspokojení vznášených
nároků.[34] Ruka symbolicky podaná ke smíru současně naivně jako velkoryse,
nebyla uchopena, namísto toho se ihned ozvaly hlasy a komentáře, že pouhá omluva
jakožto pouze morální gesto zdaleka nepostačuje, že po gestu musí následovat
reálné činy. Tehdejší mluvčí SKS F. Neubauer na jarním sudetoněmeckém sjezdu
přímo demonstrativně prohlásil: "Společně jsme byli vyhnáni, společně se
vrátíme!" Česká politická reprezentace na to v podstatě nijak nereagovala.
Reagovali však historikové, přes tři stovky se jich podepsalo pod prohlášení "Sudetští
Němci a my. Stanovisko českých historiků", nebyla prováděna žádná podpisová
kampaň.[35] Jsou tu v jádře obsaženy všechny dodnes platné argumenty, proč byl
odsun opatřením zcela nezbytným, neskrývá, že u mnoha svedených lidí vedl k
osobním tragédiím. Který okamžik války však nevedl k tisícům lidských tragédií?
Na dosti dlouhou dobu zatlačil vnímání sudetoněmecké otázky aktuálně tehdy
mnohem palčivější a také pro mnohé emocionálnější problém zachování společného
československého státu. Ale i česko-slovenské stále rostoucí neporozumění se
promítalo do různých aspektů vztahů s Německem; tehdy se jednalo o smlouvu mezi
SRN a ČSFR. Živě si připomínám, jaké pobouření vyvolal otevřený dopis dvou
předních slovenských politiků, J. Čarnogurského a F. Mikloška, protestující proti
ustanovení smlouvy, jímž SRN uznávala právní kontinuitu Československa
nepřetržitě od r. 1918 do současnosti. Dopis se dovolával existence Slovenské
republiky z let 1939-1945. Škoda, že J. Čarnogurský dostal svůj diplom doktora práv
na pražské Karlově univerzitě, musel tedy dobře vědět, že válečný slovenský stát
existoval pouze de facto, nikoliv de iure, podle práva. Také proti tomuto dopisu se
ozvala v tisku řada historiků. Teprve o něco později, ale ještě v r. 1991, jsem se
dověděl při odhalování obnoveného pomníku minnesängera Walthera von der
Vogelweide v Duchcově, kde jsem pronesl jeden z projevů, ve společenském
rozhovoru od tehdejšího pražského velvyslance SRN, že inspirátorem
zmíněného otevřeného dopisu obou slovenských politiků byl bavorský politik
CSU E. Stoiber.[36]
Smlouva mezi ČSFR a SRN z r. 1992 nechávala tzv. nároky sudetských Němců
zcela stranou. Neustále se však opakovaly z Mnichova vycházející požadavky a
tlaky, aby čs. a pak česká vláda přímo jednala se SKS, ačkoliv pouhá
veřejnoprávní korporace sotva může být partnerem vlády suverénního státu
pro politická jednání. Teprve po letech, ve známém projevu v Karolinu v r. 1995,
korigoval V. Havel svá dosavadní stanoviska podstatně tím, že poprvé připustil
příčinnou souvislost mezi chováním německé menšiny v ČSR před válkou a
poválečným odsunem. P. Pithart to v citovaném spisku označuje jako "reálně
politický tah", jako přizpůsobení se převažujícímu názoru české veřejnosti.
Ovšem "smiřovači za každou cenu" se nevzdali a zareagovali výzvou Smíření
95, opět nepříliš realisticky apelující, aby česká vláda jednala s reprezentací
sudetoněmeckou. Opět Pithart však přiznává, že taková "reprezentace" na
sudetoněmecké straně neexistuje, bylo by teprve nutno ji vytvořit; spolek s
okrouhle 100 tisíci členy takovou reprezentací snad 3 milionů občanů SRN,
kteří byli kdysi sudetskými Němci nebo se nimi cítí dnes, není.
Byly to opět především tlaky z Mnichova, jak od SKS, tak od bavorské vlády,
které vedly k dlouhým a obtížným, v přísném utajení vedeným jednáním o
česko-německé deklaraci z ledna 1997. V české veřejnosti nálada pro jakési
další jednání rozhodně nebyla. Byla tedy chlácholena přísliby, že to bude
konečně "tlustá čára" za minulostí, že vyřeší i ekonomické otázky, atd. Zcela
zřetelně je deklarace dílem kompromisu. Je dokumentem jen politickým, nikoli
právním, není smlouvou, není tedy ani "tečkou", ani "tlustou čárou" za
minulostí. Co do vyváženosti deklarace vůči oběma stranám lze mít velmi
vážné pochybnosti.[37] Ihned po podpisu H. Kohl prohlásil, že ekonomické
záležitosti zůstávají neřešeny; je v živé paměti, jaké rozčarování to vyvolalo.
Podle zpráv obvykle dobře informovaných německých listů byla opět v
důsledku tlaku z Mnichova v poslední chvíli z deklarace vyškrtnuta věta o
podílu sudetských Němců na přípravě Mnichova. To není pouhá stylistická
úprava, to je sadně důležitý krok s dalekosáhlými důsledky, b nikoli
právními a nikoli okamžitými. Přiznání viny nacistického Německa na Mnichově
a sledujících událostech je jen potvrzením pouhého takřka axiomatu,
okolnosti zcela obecně mezinárodně uznávané. Ovšem důvodem odsunu
nebyla jen politika Berlína vůči Praze, za Hitlerovu politiku samu o so
nemohou být sudetští Němci činěni odpovědnými. Jde o to, co bylo v deklaraci
bohužel vypuštěno: fakt, že sudetští Němci zcela masově (90% hla je
podpora vskutku masová), drtivou většinou tuto politiku nejen akceptovali, ale
nadšeně vítali a podporovali. Po vyhlášení tzv. karlovarských požadavků v
dubnu 1938, jež znamenaly zcela otevřeně program vybudování totalitně
uspořádaného "sudetoněmeckého národního území", byly jejich hlasy pro
Henleinovu SdP současně také jejich opcí proti demokratickému
Československu a pro říši, pro stát brutální protidemokratické diktatury,
koncentračních táborů, pálení knih na náměstích a protižidovských
norimberských zákonů. Hitlerovým cílem nebylo vůbec sudetoněmecké
sebeurčení, to bylo jen propagandistické mlžení, Hitlerovým cílem bylo zniče
Československa jako nezbytný přípravný krok k agresivní válce vůbec. K tomu
přistupuje ještě role sudetských Němců za okupace v protektorátu. Uznání této
role sudetských Němců se ve vlastním zájmu SKS zásadně vyhýbá, naopak se
namnoze snaží prezentovat sudetské Němce jako "Hitlerovy oběti". Neuznal ji
ve svém vystoupení v ČT1 v pořadu Naostro 24.3.2002., ani ve vystoupení v
tisku, také B. Posselt. Je proto rafinovaně klamavý palcový titulek v Lidových
novinách: "Posselt se omluvil za nacismus"[38] . K omluvě za nacismus
vůbec byl totiž sotva legitimován, nereprezentuje přece celé Německo; věta, že
se na zločinech nacismu podíleli "také sudetští Němci", není rovněž žádným
objevem. Ale jak správně upozornil J. Kovařík, Posselt se ani slůvkem nezmínil
právě o klíčovém faktu, totiž o podílu sudetských Němců na rozbití
Československa.[39] Nelze se tedy divit, že na české politiky neučinily
většinou - právě v klíčových věcech - vyhýbavé věty B. Posselta žádný dojem.
Sice mfDnes označila kupodivu jeho slova za "vstřícná", ale v témže čísle
dokonce i K. Steigerwald vyslovil pochybnost, zda Posselt věří, že používání
terminologie ve stylu "rasista Beneš" znamená cestu ke smíření.[40]
Takové riziko, že tak početná menšina se znovu stane íslovečnou "pátou kolonou"
v žoldu agresivní sousední velmoci, nebylo možno podstupovat podruhé - proto bylo
nutno volit variantu odsunu. Tato role se v málo obměněné podobě opakovala v r.
1939 také v Polsku. Britští experti tuto variantu, nejen pro ČSR, ale i pro Polsko,
navrhli v r. 1940 jako jediné schůdné opatření v zájmu evropské bezpečnosti, aby
nebylo možno znovu využít meckých menšin v sousedních státech k přípravě
agrese; zásadně toto řešení přijala britská vláda v létě 1942. Formálně to bylo
antihitlerovskou koalicí akceptováno v Postupimi.
Mějme na paměti, že dnes je možno o celém problému hovořit a jednat třebas jako o
víceméně akademické otázce. V době, kdy se vážily osudy německých menšin ve
střední Evropě, si museli v mnoha zemích muži už podruhé v životě obléknout
vojenský stejnokroj, aby se zbraní v ruce bránili svou zem proti německé agresi,
pouhých 21 let poté, co skončila první světová válka, na jejímž vzniku mělo Německo
podíl nemalý. V současné diskusi však zejména publicisté, všemožně nás nabádající
k údajné vstřícnosti, která neznamená nic jiného než dobrovolnou kapitulaci, přiznání
se k údajné české vině za "spáchání bezpráví", manipulují zásadně pouze se zcela
abstraktními morálními principy a z pochopitelných důvodů přímo programově
jakýkoliv historický kontext událostí a jejich příčinnou souvislost odmítají.
Hnacím motorem vznášení požadavků vůči České republice je samozřejmě
SKS, landsmanšaft. V éře kancléře G. Schrödera se však netěší takové podpoře
spolkové vlády, jak byl zvyklý za Kohlových dob. SRN se totiž zavázala v rámci
sjednocování Německa ve smlou 4+2 a doprovodných smlouvách (ostatně
nikoli poprvé), že nikdy nebude zpochybňovat žádná rozhodnutí a opatření
vítězných spojenců, učiněná o Německu v politických, v hospodářských
záležitostech. Polsko si tehdy prosadilo dílčí spoluúčast na jednáních 4+2 o
sjednocení Německa; šlo mu především o bezpečnost hranice na Odře a Nise,
jejíž uznání kancléř neustále odkládal, ač bylo neodvratné. Polsku se tento krok
vyplatil. Navrhlo předtím dokonce Praze společnou akci, resp. požádalo o
formální iniciativu návrhu účasti na rozhovorech 4+2 všech zemí Německem
1939/45 okupovaných. Ujistila přitom, že řada západoevropských zemí,
spadajících do této kategorie, iniciativu podpoří. Za sjednocení co nejdříve byl
H. Kohl tehdy hotov zaplatit takřka každou cenu. V Praze se tehdy o zahranič
politice rozhodovalo nikoli v Černínském paláci, ale na Hradě, ovšem v duchu
naivních představ z dob disentu. Praha byť jen taktickou podporu Varšavě
odepřela, asi v duchu utužování visegrádské spolupráce: prý bude pro
československé zájmy výhodnější bilaterální jednání s Bonnem. Píše o tom ve
vzpomínkách Černínský palác v roce nula J. Šedivý, tehdejší první
Dienstbierův náměstek. Ověřil jsem si to i z jiných, neméně dobře
informovaných pramenů polských. Vidíme dnes a dodnes, jakou příležitost
jsme tehdy zahodili díky "snílkovského amatérismu na státní úrovni".[41] .